فیلم | مطهرون با ام‌الکتاب قرآن در ارتباط هستند
کد خبر: 4206930
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۸
‌نمی‌ از باران/ ۱۷

فیلم | مطهرون با ام‌الکتاب قرآن در ارتباط هستند

به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت هفدهم این مجموعه با عنوان «مطهرون با ام‌الکتاب قرآن در ارتباط هستند» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت هفدهم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره مطهرون می‌گوید: واژه «مطهرون» در یک نقطه از قرآن کریم یعنی آیه 33 سوره مبارکه احزاب توصیف شده است. «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ خدا فقط مى‏ خواهد آلودگى را از شما خاندان (پيامبر) بزدايد و شما را پاک و پاكيزه گرداند».

اهل‌البیت(ع) قدر مسلم در زمان نزول آیه چهار نفر شامل امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بودند که شیعه و سنی همگی بدان اعتراف دارند. به اعتقاد شیعیان، 9 امام بعدی نیز جزء اهل بیت(ع) بودند که با خود پیامبر اکرم(ص)، 14 نور مقدس عصمت و طهارت هستند.

طبق این آیه قرآن کریم، این‌گونه برمی‌آید که اهل بیت(ع) همین افراد بودند. قرآن کریم این‌گونه بیان می‌کند که اهل بیت(ع) که مطهر هستند، با ام‌الکتاب قرآن در تماس هستند. «وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ؛ و همانا كه آن در كتاب اصلى (لوح محفوظ) به نزد ما سخت والا و پر حكمت است». در روایات ما آمده است که منظور از «لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ» که در این آیه از قرآن آمده است، همان قرآن در عالم بالا و اسم خاص الهی یعنی امیرالمؤمنین(ع) است. لذا حقیقت قرآن دو نزول لفظی یعنی کتاب قرآن و عینی یعنی پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و معصومان(ع) دارد.

انتهای پیام
captcha